Danish Dutch English German Italian Japanese Norwegian Spanish Swedish

Limfjorden - her er der masser af plads!

Mere om Limfjordsfiskepladserne

Søndag den 24. april 2016.

160424 harre vig morgen

Da vi ankom ved syvtiden kunne vi nyde den smukke forårsmorgen og den blanke fjord.

Limfjorden, Harre Vig

Masser af plads!

Per Brøndum var frisk på dagens tur og vi mødtes som aftalt ved Vigen.

Startede med at ro over på nordsiden hvor jeg før har haft fint fiskeri, men spritklart vand og en spejlblank Limfjord gav ørrederne de bedste odds.

Fik god lejlighed til at studere bundforholdene og finde dybdekurverne.

Krydsede retur til sydsiden for at fiske under skrænten. Vinden var nu også så småt ved at dukke op - det samme vores fangst chancer!

Fangede og genudsatte en mindre ørred. Havde desuden en anden ørred på i kortere tid og et enkelt hug.

Returnerede over middag og kunne se tilbage på en formiddag med stort set alle vejrtyper og vind i en spændende fjord med rigeligt plads...

160424 harre vig per brondum

Efter et par timers fiskeri var det tid til kaffe og snak. Nordfra nærmede en byge sig!

160424 harre vig vind bakker

Samtidig med at et par slud og haglbyger passerede kom der vind og lidt bølger.

160424 harre vig oyster

Lidt lækkerier fra fjorden, lige til at samle op!

Køb dine fluer her!

fliesforsale.dk - fluer der fanger!

Søndag den 10. april 2016.

160410 jelse odde ponton odden

I Limfjorden er der masser af plads og såmænd også fisk!

Limfjorden, Jelse Odde

Gensyn med spændende plads!

Havde på forhånd besluttet at weekendens fiskeri skulle fordeles i tre fjorde. Startede fredag i Randers Fjord, Lørdag gik turen til Mariager Fjord og søndag var der gensyn med en af mine tidligere favorit pladser, Jelse Odde i Limfjorden. Alle paldserne ligger inden for en times kørsel - dejligt at bo centralt!

Klaus Kaad var frisk og med på dagens tur. Ved Jelse Odde parkerede vi på den fine palds for enden af vejen. Bådene blev søsat på den vestlige side af Odden, således vi startede med fralandsvind.

På østsiden er vandet lavt, der er en del ålegræs og enkelte steder blåmuslinger. Da vandstanden i fjorden samtidig var lav, måtte vi godt 100 meter ud i fjorden før end der var en acceptabel vanddybde.

Lagde hurtigt ud med et godt hug af en trind blank ørred på godt en halvmeter. Desværre var fisken ikke kroget godt, og det blev til et relativt kort bekendsskab. Kort tid efter var der igen bud efter fluen. Denne gang en lidt mindre fisk der ikke kunne modstå X-streameren.

Fiskede hele vejen ud omkring Odden uden at mærke yderligere. Da jeg havde rundet spidsen af Odden og hilst på 15 - 20 sæler, fiskede jeg østsiden, hvor der var pålandsvind. Her blev en enkelt nedgænger på ca. 55 cm. fristet af Kobberrejen.

Fik hilst på Anton, lokal fluefisker, der kender fjordens hemmeligheder.

Inden vi pakkede sammen forsøgte jeg samme spot som om formiddagen holdt fisk. Desværre blev det ikke til mere!

160410 jelse odde kaad

Klaus Kaad føler sig godt tilpads i den store fjord og er med på at vi i fremtiden skal teste flere pladser

160410 jelse odde trout

Formiddagens lille ørred måtte stille sig til rådighed for et billede. I munden ses min X-streamer.

160410 jelse odde kobber reje

Da solen kom frem kom Kobberejen på forfanget. En nedgænger opdagede ikke bedraget!

Køb dine fluer her!

fliesforsale.dk - fluer der fanger!

Fredag den 29. august 2014: Limfjorden, Toftum Bjerge: Et ærinde i Holstebro var en god anledning til at søsætte og prøve lykken i den vestlige del af Limfjorden.

140829 toftom bjerge1

Strækningen var indbydende, men desværre var der mindre end 30 centimeters sigt. Kunne dog flere steder mærke en stenet bund. Prøvede at ro omkring hundrede meter ud, men også her var vandet plumret. Desværre var der heller meget liv (tanglopper, kutlinge og rejer inde på det helt lave vand)

140829 toftom bjerge2

Eneste levende ud over en nysgerring sæl, var denne flotte søstjerne. Sommeren og godt med gødning fra landbruget, har også haft negativ indflydelse på Limfjorden, der ligesom Mariager Fjord har et kæmpe potentiale hvis da ikke det lige var for de tilbagevendende iltsvindperioder.{jcomments on}

101113_vand_vand_fur

Blæst og masser af vand i Limfjorden

På Bombayfly tur med Lusk, Mong, Dansenegeren, Ævle Bælle, Molle Lykkehjul og Svensker Villy - klubnavnene på de ærværdige medlemmer!

De sidste dages storm havde rusket godt op i Limfjordens vandmasser. Vandstanden var også en meters penge over normalen da vi forsøgte os med lidt fiskeri lørdag eftermiddag.

Prøvede først at køre op på Færker Odde, som skulle være det sted hvor der skulle være mest læ. Men med det samme kunne vi konstaterer, at det heller ikke her var formålstjenesteligt at  gå i gang med fiskeriet. Kørte desperate rundt og fandt en anelse fiskbart vand langstrakte Odden vest for havnen. Det lignede dog allermest øens bedre badestrands. Gode råd var dyre og et forslag fra formand Lusk om, at vi i stedet for skulle aflægge øens bryggeri et besøg, blev modtaget med ovenud stor begejstring!

Efter at have smagt på de herlige varer (kan anbefales) havde vinden lagt sig en anelse. Jeg kørte sammen med Lars Andersen til Færker Odde hvor der nu var fiskbart. Fiskede et par timer og havde underlidt nok ikke kontakt til nogle Fur ørreder. Det øvrige hold havde mere held og kunne tilsammen præsterer tre mindre ørreder.

Aftenen gik først med en herlig middag på kroen med mega store protioner og efterfølgende, snak ølsmagning og tv kikkeri.

100929_harre_vig

Limfjorden, Harre Vig: Benyttede en fridag til lidt formiddags fiskeri... Området lige uden for stenodden er normalt et hotspot, dog ikke idag!

Højtryk, masser af sol og nordøstenvind, er ikke optimalt når det gælder chancerne for fangst. Sådan var det heller ikke i formiddag, hvor ikke en eneste fisk viste sig, eller viste interesse for min flue.

Startede fiskeriet ved ottetiden. Vinden var svag og temperaturen på omkring seks grader herude ved vandet, mens jeg længere inde i landet kunne se på termometeret, at det lå tæt på frysepunktet.

Lige fra starten blev jeg fulgt af et par nysgerrige og sikkert også sultne sæler. Ørrederne så jeg derimod ikke noget til.

Krydsede vigen og mødte to gamle venner, Bente og Jøren Mikkelsen. Det blev til en god snak.... Rigtigt hyggeligt. Da jeg returnerede fisk jeg en snak med en som jeg tidligere havde set, også på den modsatte side. Jeg fik her en melding om multer.

{jcomments on}

100411_aerteboelle

Ertebølle - et spændende område i Limfjorden

Ikke kun stenalder!

Besøgte sammen med Søren Nielsen en af mine gamle favoritpladser i den mægtige og ikke særligt overrendte Limfjord.

Modsat tidligere - det er nok 10-12 år siden jeg var her sidst - havde vi denne gang søsat pontonbådene og for første gang kunne jeg for alvor udforske pladsen der tidligere har givet en del pæne ørreder og rigtigt mange hornfisk og sikkert også har forsynet stenalderfamilierne med vigtig sund og proterinrig  føde.

Ertebølle revet!

Har tidlige undret mig over, at der altid var udsigt til en springende sensommerørred godt hundrede meter ude for P-pladsen. Da vi denne gang havde pontonbådene med, måtte dette undersøges. Lod mig med vinden drive ud af og blev temmeligt overrasket, da jeg kom over en smule dybt vand og derefter kunne fiske og sejle mere end hundrede meter ud over et prægtigt stenrev, der visse steder gav mig mulighed for at have bundkontakt med svømmefødderne.

Havde et enkelt tilbud og så i øvrigt ikke noget til ørrederne. Snakkede også med et par Løgstør dykkere der kunne fortælle de havde observeret store stimer småfisk og en enkelt hummer på stenrevet.

Så i øvrigt en der satte garn for tæt på land, hvilken der også i dette område er tradition for.

Målte det lidt uklare vand til 5 grader, og kan se at denne strækning af Limfjorden kan nås fra Skytten på lidt under en time.