Fluefiskekursus og på elven

Torsdag den 15. juni 2021.210715 rena helt

Efter onsdagens heftige regnbyger med lyn og torden, kom varmen tilbage med fuld styrke.

Norge, Rena

Højre og venstre om med svømmefødder, så op mod strømmen!

Efter onsdagens "bløder" gjorde det godt med en tur under den varme bruser, et glas rødvin og en god nat på langs...

Torsdag lagde jeg ud med en aftale med norske Maria, der ønsker at lære at fiske med flue. Maria ankom fra Elverum til Fiskecampen lidt over ni. Vi startede med en snak og gennemgang af det nødvendige grej. Så skulle der kastes og jeg klargjorde en #4 stang med en god dyb aktion - så var vi igang!

Efter små to timer holdt vi træningspause og gik ned til elven. Fra broen viste jeg Maria de forskellige fisk's typiske standpladser. I det lave vand på vestsiden, stod et par ørreder i pæn størrelse. Strømmen er svag og vi fik set hvorledes især den største af ørrederne hele tiden skiftede plads og hvorledes den slog ud til siden og åd et par nymfer. Så også et par døgnfluer blive inhaleret.

Tilbage fortsatte vi kasteøvelserne lidt endnu.

Sluttede med at opfordre Maria til at kikke forbi Kvarven, når hun havde fået investeret i grej. På Kvarven er der  mange dygtige fluefiskere, der gerne giver yderlige råd og dåd!

Frem og tilbage med pontonbåden

Norske Finn Schmidt som jeg havde med på guidet tur onsdag, ville gerne have lidt gode råd om sejladsen i sin nyindkøbte pontonbåd. Ved to tiden søsatte vi i det rolige vand ved Holmen.

Solen stod nu højt på himlen og vinden var ikke eksisterende.

Demonstrede brugen af svømmefødderne og hvordan man ved hjælp af disse kan dreje båden i alle retninger mens man fisker. Efterfølgende brugte vi årerne for at komme et par kilometer op mod strømmen. Det gælder her om at læse vandet og udnytte det rolige bagvand. På turen opstrøm, så jeg flere ørreder der langsom svømmede fra deres standplads lang bredden og ud i den dybere og mere sikre del af elven.

Vind og drille helt

Planen var at jeg ville blive ude og nyde sommeraftenen på elven. Når solen står lidt lavere plejer der at komme mere gang i insekter og fisk. I dag skulle det være anderledes og i takt med at solen gik ned, tiltog vinden fra nord.

Tørfluefiskeri blev der ikke meget af, men på nymfen blev der nettet og genudsat et par stallinger og en mindre ørred.

Ingen helt til rygeovnen

Lige efter vi var startet på fiskeriet (efter instruktionen i brug af pontonbåden) fangede jeg en flot helt. Helten tog nymfen, men da det var næsten 30 grader og vi skulle fiske mange timer, blev den genudsat. Regnede bestemt med at jeg let kunne fange en mere til rygeovnen...

Sådan skulle det imidlertid ikke gå. Havde flere af de velsmagende fisk på nymfen, men alle var kroget for dårligt og slap af krogen inden de kom i nærheden af nettet.

210715 rena finn ror

Norske Finn Schmidt har netop erhvervet sig en pontonbåd og ville gerne have lidt instruktion manøvrering med svømme fødder og sejlads i strømvand.

210715 rena kasteinstruktion

Startede dagen med lidt kasteinstruktion og introduktion til fluefiskeri. Tror at norske Maria er klar til at komme igang med en spændende hobbe for livet!